سوشیال مارکتینگ چیست؟ اثر سوشیال مارکتینگ بر کسب وکارهای امروزی چگونه است؟ با پیدایش گوشیهای هوشمند دسترسی به شبکههای اجتماعی به مراتب آسانتر شد. به گونهای که هر فرد درهر موقعیتی و در هر ساعتی از شبانه روز به راحتی میتواند به هر کدام از رسانههای اجتماعی مدنظر خود سر بزند. همین استفادهی آسان موجب به وجود آمدن یک استراتژی بازاریابی جدید به نام سوشیال مارکتینگ شد که در این مقاله به تعریف آن و انواع سوشیال مدیاهای محبوب میپردازیم. با ما در کارسازشو همراه باشید.
سوشیال مارکتینگ چیست؟
سوشیال مارکتینگ چیست؟5 شبکه اجتماعی محبوب و اثرگذار در بازاریابی اینترنتی. سوشیال مارکتینگ چیست؟ سوشیال مارکتینگ از جمله روشهای مهم بازاریابی دیجیتال است که به راحتی و اغلب بدون صرف هزینهای با استفاده از آن میتوانید کسب و کار خود را بر سر زبانها بیندازید. اخیرا فعالیت افراد در شبکههای اجتماعی بسیار رشد داشته و این خود پوئن مثبتی برای ارتقا کسب و کارهای اینترنتی و وب سایتها محسوب میشود. چرا که اغلب مردم با استفاده از گوشی همراه خود به صورت لحظهای در شبکههای اجتماعی حضور دارند و در حال دریافت و یا ارسال مطالب به یکدیگر هستند.
پس اگر بخواهیم بطور دقیق بگوییم سوشیال مارکتینگچیست؟ باید بگوییم ابزار یا روشی آسان برای افزایش ترافیک وب سایت و در واقع ارتقا آن است، که به صورت مخفف SEM هم بکار میرود. لازم به ذکر است که یکی از معیارهای رنکینگ گوگل هم میزان سوشیال مارکتینگ وب سایت شماست که در ادامه به صورت مفصل به آن خواهیم پرداخت.
سوشیال مارکتینگ و پر استفاده ترین رسانههای اجتماعی
همانطور که گفتیم سوشیال مارکتینگهر گونه فعالیت در شبکههای اجتماعی در جهت رونق کسب و کار و وب سایت است که طیف وسیعی از کاربران را در بردارند. چرا که گوشیهای هوشمند دسترسی به رسانههای اجتماعی را برای افراد آسان نموده و درنتیجه این سوشیال مدیاها از ضریب نفوذ بالاتری نسبت به ابزارهای تحت وب برخوردارند.
فیس بوک،اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و چندین شبکهی اجتماعی دیگر، هم اکنون به منظور سوشیال مارکتینگ در حال فعالیت هستند.در ادامه 5 مورد از محبوب ترینهای شبکههای اجتماعی و نحوه صحیح فعالیت در آنها به منظور بهبود کسب و کار شرح میدهیم:
فیس بوک بزرگترین شبکهی ارتباط جمعی هم از نظر تعداد کل کاربران و هم از نظر اعضای حقیقی است که در سال 2004 راه اندازی شد و توانست در عرض12 سال تعداد 1.59میلیارد کاربر فعال را به خود جذب کند. آمارها نشان میدهد که کسب و کارهای بسیاری، هر چند کوچک و متوسط در فیس بوک برند تجاری خود را تبلیغ میکنند. از آن مهمتر اینکه هم اکنون فیس بوک دارای 2 میلیارد و ده میلیون کاربر فعال در ماه است، که این خود آمار چشمیگری است و به شما میگوید که همین حالا به فکر یک حساب کاربری فعال با برند خود در این پلتفرم باشید!
اینستاگرام که یک شبکهی اجتماعی مبتنی بر تصویر است درست شش سال بعد از فیس بوک ایجاد شد و دارای 400 میلیون کاربر است. ازآنجا که این مدیا توسط فیس بوک راه اندازی شد، حدود 95% از کاربران آن در فیس بوک هم عضو هستند. همانطور که گفتیم مبنای عملکرد این پلتفرم براساس تصاویر است، و میدانیم که عکسها در سئو و رتبهی سایت تاثیر بسزایی دارند بنابراین با انتخاب یک عکس مناسب و مرتبط با کسب و کار خود و گذاشتن یک هشتگ با نام تجاری خود در زیر آن میتوانید تعداد لایک وبازخورد مثبت بالایی دریافت کنید و درنتیجه رتبهی وب سایت خود را ارتقا دهید.
پلتفرمیاست با محدودیت 140 کاراکتری که توانسته 320 میلیون کاربر فعال در ماه را به خود اختصاص دهد. بنابراین نمیتوان گفت که چون فقط مجاز به نوشتن 140 کاراکتر هستیم شبکهای مناسب برای تبلیغ نیست! آمار فعالیت این تعداد کاربر با همین تعداد کاراکتر نشان میدهد که میشود روی تویتر هم در زمینهی سوشیال مارکتینگحساب کرد. چرا که کاربران زیادی برای تبلیغات تجاری و مشاغل مختلف به منظور تعامل و ارتباط با مشتریان خود از این شبکهی اجتماعی استفاده میکنند. درواقع باید بگوییم که شما باید برای طیف مختلفی از افراد که در پلتفرمهای مختلف عضویت و فعالیت دارند سرمایه گذاری کنید و تبلیغات خود را در آن شبکهها به اشتراک بگذارید و محدودیتها را مانع خود ندانید.
لینکدین اساسا به صورت حرفهای برای بهبود کسب و کارها طراحی و راه اندازی شده است. بنابراین علاوه بر تبلیغ کسب وکار خود با استفاده از این پلتفرم به راحتی میتوانید افرادی که در حوزهی کاری شما مشغول به فعالیت هستند را بیابید و با آنها به تعامل اطلاعات کاری خود بپردازید. تعداد کاربران لینکدین حدود 015 میلیون بوده است که باتوجه به اینکه یک پلتفرم با کاربرد خاص است آمار خوبی است، و توصیه میکنیم حتما فعالیت هدف داری در راستای تبلیغ کسب و کار خود در این شبکهی اجتماعی حرفهای داشته باشید.
الگوریتم پینترست هم مانند اینستاگرام مبنی بر تصویر است. این پلتفرم با اینکه فقط ده سال از آغاز به کارش میگذرد پیشرفت چشمگیری در جذب کاربران داشته است. در پینترست شما میتوانید یک آلبوم منظم و حرفهای از تصاویر مربوط به کسب و کار خود داشته باشید بدون هیچ محدودیتی در تعداد عکس! همانطور که در بخشهای قبل هم ذکر کردیم عکس و انتشار آن در شبکههای اجتماعی در رتبهی وب سایت ما تاثیر مهمیدارد. پس بهتر از از فعالیت در این پلتفرم هم غافل نشوید.